Kunstneridentitet for behandler og klient

En kunstneridentitet kan tilbyde nye muligheder for både klienten og behandleren. I denne nye rolle som kunstner kan de udforske, finde svar, og inspirere hinanden og finde styrker som en kollegial kunstner i et atelier. Her er intet hierarki, som dem klienten kan blive mødt med ude i samfundet, fordi de er i en svær periode af deres liv. I stedet mødes alle i atelieret om kunsten som overordnet tema.

Mange kunstterapi-klienter oplever, at det er igennem kunstneridentiteten, at de oplever en styrke og empowerment, fordi den skaber et mulighedsrum, hvor intet er rigtige eller forkert, og der ikke er dårlige eller gode følelser. Alt er tilladt.

I kunstterapi diagnosticerer vi ikke men støtter klienten i selv at finde frem til sin vej til bedring igennem kunsten. Vi bevæger os fra behandlerrollen til facilitatorrollen. Her er behandler og klient lige, da man udforsker emner sammen og derved er samarbejdspartnere. Tilgangen er ikke hierarkisk, men demokratisk, det vil sige, vi ved ikke mere eller bedre end klienten/deltageren, hvad problemet er, men udforsker med et åbent sind frem- og tilbagegange/udvikling i udveksling. Vi er kunstner sammen med klienten. Vi lader kunsten, forestillingsevnen og legen bane vejen til lindring, håb og mening. Vi indtager en åben menneskelig indstilling til, at alle er forskellige og har deres eget ”sprog”.

At undersøge kunstneridentiteten

For at styrke klienten i sin nye kunstneridentitet kan man sammen undersøge begrebet kunstner eller det ”at være kreativ”. En undersøgelse af begrebet kan være med til at skabe en større erkendelse af den nye identitet, så klienten løbende kan genbesøge den styrke, der ligger i begrebet. Der kan tages afsæt i en såkaldt protreptisk dialog. (Se anden artikel på platformen), hvor man undersøger begrebet på et alment menneskeligt niveau.

Spørgsmål der kan stilles er:

  • Hvorfor er kreativitet og kunst væsentlige for vores liv?
  • Hvilke menneskelige egenskaber kræver det at være kreativ?
  • Hvad er det positive ved kunst? Giver den mening? Giver den glæde?
  • Hvad med det negative? Fx skam eller usikkerhed.
  • Hvad er din historie som kreativt individ?
  • Vi understøtter et mulighedsrum

Det er facilitatoren, der understøtter at skabe et miljø, hvor andre kan realisere deres kreative potentiale fremfor at placere sig selv i centrum af aktiviteten med behov for at kontrollere, dirigere og orkestrere resultater.

Kunstneridentitet

Eksempel

Det er en særlig indstilling, hvor behandleren må fornemme, hvornår man er medskaber, og hvornår man trækker sig for at give plads. Går den kreative energi ned hos klienten, kan man dvæle ved, hvad der sker eller komme med idéer uden at låse sig fast, men tilbyde forskellige muligheder. Fx ”Giver det mening at male en sol over ansigtet?” eller ”Hvad kunne udtrykke energi og handlekraft?” Opgaven er at åbne op for muligheder uden at forcere processen. Dette betyder også, at man kan tage en pause og træde lidt væk fra værket sammen med klienten for at se det i et andet perspektiv.

Løbende i arbejdet med klienten kan det være gavnligt at genbesøge kunstneridentiten for at styrke legen og mulighedsrummet og modet til at fejle.

Læs videre

Kunstterapi som vej til heling efter vold og traumer

Kunstterapi som vej til heling efter vold og traumer

At overvinde virkningerne af vold og traumer kræver en holistisk tilgang, der adresserer både det fysiske og følelsesmæssige ar. Kunstterapi er en form for terapi, der integrerer kunstneriske udtryksformer som en central del af helingsprocessen. Dette kreative redskab kan være særligt gavnligt for mennesker, der har været udsat for vold og traumer, da det giver en non-verbal kanal til at udforske og udtrykke komplekse følelser.

læs mere
Kreativ skrivning som terapeutisk værktøj i traumebearbejdning

Kreativ skrivning som terapeutisk værktøj i traumebearbejdning

At bearbejde traumatiske oplevelser og vold er en kompleks og individuel rejse. En metode, der har vist sig at være kraftfuld og helende for mange, er kreativ skrivning. Dette terapeutiske værktøj giver en stemme til smerten, muliggør refleksion og bidrager til en proces med forståelse og handling.

læs mere